Bárdi József Automobil Rt.

(4-es számú AFIT Autójavító)

Budapest, Lehel utca 25.

 

1913-ban átadásakor ez lett hazánk legnagyobb autóipari épületegyüttese: európai mértékben is megállta a helyét. Túlélte a szocializmust is, de az újabb változást már nem.

 

 

Bővebben:

Egykor a XIII. kerület Lehel utca 25-Dózsa György út 128-130-Szabolcs utca 29 által határolt telken állt Közép-Európa egyik legnagyobb garázsa és autójavító telepe, amelyet egy időben úgy ismertek, hogy a “Spirál”

Bárdi József, aki korábban a Magyar Ruggyantaárugyárban dolgozott 1896 körül nyitotta meg kerékpár-alkatrészekkel foglalkozó boltját. Később bővítette profilját, autóalkatrészeket, majd komplett gépkocsikat is árusított. Ő lett a Mercedes helyi képviselője. Ezt követően osztrák banksegítséggel létrejött a Bárdi József Automobil Rt, amelynek 1913-ban készült el főhadiszállása a VI. kerület Lehel utca 25 alatt. Ez lett Magyarország legnagyobb járműipari épületegyüttese, amely európai léptékkel mérve is hatalmasnak számított.

Az első világháború során Bárdi József és a hazai autókereskedelem másik nagy egyénisége, Reiman Gyula közösen alapították meg a Royal Automobile Garage Rt vállalatot, amely főleg a Renault képviseleteként szerzett hírnevet. Az új cég javítóműhelye is a Lehel utca 25 alatt kapott helyet. Eközben a Bárdi József Automobil Rt a Magyar Ruggyantaárugyár érdekkörébe került.

Az első világháború után Bárdi József kilépett a cégtől, amely tovább folytatta terjeszkedését. 1924-ben a Lehel utcai telepet átkeresztelték Metropole Garage-nak. Egy 1927-ben kelt műleírás: „A telep, mely 1913-ban épült, építészeti szempontból két fő épületcsoportból áll. A

Lehel-ucca felől van az iroda – és lakóépület, mely mögött udvar terül el, az udvart hátul a garage és javítóműhely épületei zárják körül. A lakóház és irodaépület közel 50 m hosszú frontjával és homlokzatának kiképzésével a szemlélésére nem magánjellegű építkezés, hanem modern középület benyomását teszi. A megfelelő emeletmagasságok, a nagy ablakok és a homlokzat díszes tagozásán kívül az épületet két főbejáró jellemzi, ami lehetővé teszi, hogy a

ház lakói tágas és külön lépcsőházon keresztül, az üzemi forgalom érintése nélkül, juthatnak az emeleti helyiségekbe. A másik főkapu kizárólag az autóforgalom és az üzleti személyzet forgalmának lebonyolítására szolgál. A földszinten raktár-és irodahelyiségek vannak, melyeknek azonban az uccáról szintén külön bejáratuk van. A ház pincéi világosak és raktárul szolgálnak.

Az I. emelet teljesen modern irodai helyiségeket tartalmaz, míg a II. emelet lakásokból áll. A már említett nagy lépcsőházon kívül melléklépcső visz le az udvarra. Ezen épület kivitelének jellemzésére elég annyit felemlítenünk, hogy a bőségesen rendelkezésre álló mosdók és egyéb mellékhelyiségek fehér csempézett falburkolatokkal vannak ellátva, a villanyvilágítási berendezés a legmodernebb és az egész épület központi alacsony-nyomású fűtéssel van felszerelve. Ezenkívül az irodában és lakásokban kályhák is vannak.

Az udvar keramitburkolattal bír és annak jobb és bal oldalán különböző mellékműhelyek / kovácsműhely, villanyszerelő-műhely stb.:/ vannak elhelyezve. E földszintes műhelyépületek tetőkiképzése tetőzeti kertek létesítését engedte meg.

Az udvar alatt van a hatóságilag előírt 2 db. automatikus Martin-Hünecke-rendszerű benzintároló-berendezés.

A tulajdonképpeni földszintes garageépületet U-alakban fogja körül a kétemeletes javítóműhelyt. A garage bejárata közvetlenül az uccai bejárattal szemben van és az említett U-alaku kiképzés lehetővé teszi, hogy a járművek megfordulás nélkül előre haladva köröljárván a garaget, ismét kijöhetnek az udvarra. Az alaprajz a szerencsés megoldása nagy mértékben megkönnyíti a forgalom lebonyolítását.

Az egész garage keramittal van burkolva és 160 jármű elhelyezésére alkalmas. Hátsó részében van a mosdóhely, mely több járműnek egyszerre való tisztítására ad módot, miután ugy a vízhozzávezetést, mint a vízelvezetésről bőséges gondoskodás történt. A járművek egy része nemcsak szabadon tárolható, hanem szükség esetén elkerített boxokba állíthatók be. Az U-alaku garage-zsal közrefogott hely jelenleg mintatermül szolgál, azonban szintén alkalmas

garageirozásra és itt további 40 kocsi nyerhet elhelyezést, vagyis összesen 200 járműre van a garageban hely.

A kétemeletes műhelyépület, bár az udvarban áll. homlokzatának kivitele folytán bármely nagyvárosi utcához is méltó külsővel bír. A hatalmas ablakok minden oldalon bőséges világosságot biztosítanak és födémei ugy vannak tervezve, hogy a legnehezebb műhelymegterhelést is elbírják. Az épület emeleteire elől és hátul egy-egy lépcső vezet,

ezenkívül pedig a járművek részére a garageból teherfelvonó viszi fel, mely a legnagyobb járművek befogadására is alkalmas. Kisebb tárgyak számára külön teherfelvonó szolgál.

Az épület I. emeletén vannak a vasmegmunkáló szerszámgépek, II.emeleten pedig a famegmunkáló gépek, valamint a bognár – és egyéb karosszéria-munkákhoz szükséges gépek, végül a galvanizáló berendezés. Ez az épület is bőségesen el van látva mellékhelyiségekkel és ezek a munkáshygiénia legmodernebb követelményeinek megfelelően vannak kiképezve. A mellékhelyiségek e műhely épületben is csempézve vannak. A villanyvilágítási berendezés minden igénynek megfelel. Az egész épületben központi fűtés van és ezenkívül a fényezőműhelyben speciális kályha. Itt van elhelyezve az uj Duco fényező-berendezés is. Ez a helyiség külön ventilációval bír”.

Az 1926. végén megalakult Magyar Steyr Rt, amely az osztrák autógyár tulajdonában állt 1928. őszén megvásárolta a Bárdi József cég tulajdonjogát és átvette a Lehel utca 25 alatti telepet. Több, mint 20 éven át üzemelt itt a Steyr, amely modernizálta a telepet. Nem csoda, hogy a második világháború után is ez lett az egyik legjelentősebb javítóműhely.

Az államosítást követően a Steyr központból IV. számú Autójavító Vállalat lett. Az 1960-as évek átszervezési lázában egy ideig „személy- és kisteherautó javító vállalatként” üzemelt, majd ismét az AFIT szervezet 4-es számú autójavítója lett. Az 1970-es évektől 90 százalékban Zsigulikkal foglalkoztak, illetve honvédségi UAZ járművekkel és a Latvija kisbuszokkal.

1983-ban a Szabolcs utca és a Dózsa György út sarkán elkészült a modern „szervizpalota”: „Megilleti ez a titulus, hiszen az egész országban nincs hozzá hasonló: két emeletén és a földszint egy részén kialakított javítóműhelyeiben egyszerre 300 gépkocsi fér el, úgy, hogy másik két szint az alkatrészgyártóké, felújítóké. Tetején több mint 170 autó parkolhat” írta a Népszava. Itt a Zsiguli, Trabant, Skoda és „kispolszki” autók javítása folyt. A Lehel utca

25 alatti „régi épületbe” vitték a Daciákat, Zastavákat.

A nyugati autók sem hiányoztak a repertoárból: az 1960-as évek végén egy ideig ez a telep volt a kijelölt Volkswagen-szerviz, majd 1983-tól itt indult a Volvo hazai értékesítése.

A rendszerváltás után privatizálták a telepet, ahol egy ideig Renault, majd a ’90-es évek végén Daewoo márkaképviselet létesült.

2005-ben a kerületi rendezési terv bontásra ítélte a Lehel utca 25 alatti öreg épületet.